28 October 2007

Seiko Kinetic reparatie

"Nooit meer je batterij vervangen" was de belofte, maar dat viel tegen.

By In Tekst

Tegen het einde van de jaren 90 kocht ik een Seiko Kinetic horloge voor zo’n 400 gulden. Relatief simpel uiterlijk maar met de toen zeer gehypede Kinetic technologie. Verkooptekst: Nooit meer je batterij vervangen! Leuk, maar dat gaat er natuurlijk wel van uit dat de accu die erin zit degelijk is. En dat bleek tegen te vallen – in 2005 kapte de Seiko er mee, de accu laadde niet meer op. Een tripje naar de juwelier liet zien dat ik geen garantie meer had en dat voor reparatie zo’n 100 euro moest worden neergeteld. De helft van de nieuwprijs voor reparatie? Dacht het niet…

Het horloge ging in de la en werd jaren vergeten. Totdat ik laatst ontdekte dat je zelf zo’n accu kunt vervangen, met deze handleiding voor het 5M42 uurwerk in mijn Kinetic horloge. Na voor 25 euro een vervangende accu te kopen ging ik vannacht aan de slag…

Ontdekking: Zonder horloge gereedschap moet je dit soort dingen niet proberen. Deed ik wel, en ik hoop dat ik al die schroefjes niet dolgedraaid of te los vastgezet heb. Dat weet ik niet, aangezien ik uiteindelijk een stuk van een Stanley mesje moest gebruiken als schroevendraaier…

Een paar plaatjes:
Seiko Kinetic repairs #1
Achterkant eraf.

Seiko Kinetic repairs #2
Wat onderdelen eruit en de batterij vervangen.

Seiko Kinetic repairs #3
Klaar!

Het is gelukt, de Seiko draait weer en laadt netjes op. De batterij indicator geeft ook na een paar draaien een volledig gevulde batterij aan, dus ik heb in ieder geval geen heel essentiele onderdelen kapot gemaakt. Binnenkort een nieuw bandje en ik ben weer helemaal tevreden!

61 Comments
  1. Hugo Boumans 1 November 2007

    Ben ik blij dat jij dit gepost hebt, ik zit nl. met hetzelfde probleem.
    Maar voor reparatie vroeg mijn juwelier 160 euro.
    Ik ga snel een setje bestellen.
    Dank je wel.
    Hugo Boumans.

    Reply
  2. Rolf Havinga 16 November 2007

    Een nog veeel betere oplossing:
    Gewoon een mailtje naar Seiko nederland sturen. Je klokje wordt dan kostenloos gerepareerd !!! Ik heb afgelopen voorjaar via mijn juwelier m’n Kinetic 5M42 opgestuurd (kostenloos) en de accu is door Seiko keurig onder garantie vervangen (ook 6 jaar oud)

    vrgr
    Rolf

    Reply
  3. Guy 16 November 2007

    @Rolf: Ah, dat is nieuws voor mij. Mijn juwelier deed er echt moeilijk over. Heb je het direct via Seiko gespeeld of kwam de juwelier er zelf mee?

    Reply
  4. Rolf Havinga 20 November 2007

    Eerst een mailtje naar Seiko Nederland waarin ik hun de defecte condensator meld en ze tevens herinner aan de slogan “nooit meer batterijen wisselen”…
    Kreeg een antwoord dat het waarschijnlijk onder garantie te verhelpen was en dat ik met hun antwoord naar de juwelier moest gaan. Werd verder niet moeilijk over gedaan.
    Was na 3 weken kostenloos gerepareerd, met een begeleidend briefje dat de capaciteit nu ook aanmerkelijk langer was dan voorheen.
    Totale kosten: 0 euro!

    Reply
  5. Nico 16 December 2007

    Ik ben zelf opzoek naar een Seiko Kinetis Auto Relay.
    Ben een enorm fan van Seiko. De juiste tijd en geen batterijen meer nodig.
    Trouwens, ik struin wel het hele internet af opzoek naar de goedkoopste aanbieder. Heb al een Kinetic gevonden die € 130.- goedkoper is dan in de winkel. Moet deze wel zelf gaan ophalen. Nou, dat is 40 km van mijn huis af. Is dus te doen.
    Toch snel € 130.- verdiend door even verder te zoeken.

    Denk ook wel dat Seiko de Rolls Royce onder de horloges is. Vandaar de gratis service van Seiko Nederland.
    Een Seiko kan en mag gewoon niet kapot gaan. Dat is geen reclame!

    Reply
  6. Guy 16 December 2007

    Nou, de Rolls Royce onder de horloges is ook wel wat overdreven… Het zijn zeker mooie horloges, maar we zitten met een Seiko nog niet in het land van zeg een Cartier, een Jaeger-LeCoultre, een Patek Philippe… De echte ‘belachelijke luxe’ merken, zoals Rolls Royce dat ook is.

    En ik heb die gratis service van Seiko Nederland dus toenmalig niet eerder gehad – net als velen met mij die een kapotte Kinetic hadden. Ons is toen allemaal verteld dat we geen garantie meer hadden, einde verhaal. Dat vind ik nou niet bepaald goede service – of reclame.

    Reply
  7. diso 30 January 2008

    Wat een geluk deze site tegen te komen.
    Mijn Seiko van jan 2002 ook een 5m42 dus ook 6 jaar oud laad niet meer zo goed op als vroeger.Nu weet ik dus dat dit een vast probleem is van het Kinetic systeem.En er zit dus toch een soort batterij in.(zoals ik hier lees)Los van het niet goed meer opladen,ben ik zeer tevreden over de nauwkeurigheid van mijn horloge.(-15 sec.in 6 maanden).Ik probeer nu maar als eerste iets met mijn juwelier te regelen.En hoop dat dit onder garantie valt(al is die allang verlopen(jan.2002).
    gr.diso

    Reply
  8. michael 14 February 2008

    Nu ben ik juwelier en krijg van Seiko Nederland een brief waarin wordt vermeld dat dit niet meer onder garantie wordt vervangen………
    Als consument bereik je bij een importeur dus meer..
    Michael

    Reply
  9. wim 24 February 2008

    Ik heb in ongeveer 1995 een kinetic gekocht voor toen 550 gulden
    en inderdaad de slogan nooit meer batterijen verwisselen, dit klopt natuurlijk wel, alleen over vervangen van de condensator wordt niet gesproken; deze is bij mij al één keer eerder vervangen. ongeveer 3 jaar geleden kosten € 150,00, en nu heb ik wederom hetzelfde probleem. de accu wordt niet meer opgeladen en als ik mijn horloge ‘s nachts afdoe staat ie ‘s ochtends bijna stil.
    Tot afgelopen week opeens de wijzer weer 10 seconden back-up vermogen gaf?????

    Reply
  10. g.j de la rambelje 21 March 2008

    KOOPTE IN 1997 SEIKO KENETIC ZELFDE EUVEL, DOET S’AVONDS AF VOLGENDE DAG STAAT HIJ STIL.GEENGARANTIE VOLGENS DE WINKEL, €45 NAKIJK KOSTEN.DUS HIJ LIGT IN DE KAST. GR.GUUS

    Reply
  11. ruud schuitemaker 27 March 2008

    Heb seiko een mailtje gezonden maar wilde niet vervangen onder garantie Horloge was te oud vertelde ze mij, Optie was om hem naar de juwelier te brengen de advies prijs voor vervangen van deze accu is 49 euro . Graag ontvang ik van iemand het mail adres in Engeland voor het bestellen van zo,n accu. Verder uiterst tevreden over mijn seiko maar die accu is natuurlijk waardeloos, dan moet je niet adverteren met nooit meer baterijen.

    Reply
  12. Guy 27 March 2008

    @Ruud: Met de lage dollar is het waarschijnlijk goedkoper om nu vanuit Amerika te bestellen, bv op: http://www.swatchbattery.com/seiko.html

    Reply
  13. ruud schuitemaker 27 March 2008

    guy.

    Dankje voor de info, heb direct een bestelling gemaakt kost 19 doller inclusief de verzendkosten.

    Reply
  14. Jonathan 2 April 2008

    Prachtige tip!

    Ga ik vanavond gelijk proberen!

    Reply
  15. diso 20 April 2008

    Je moet niet vergeten er een opener bij te bestellen en die kost ook al 19 dollar.Dan kom je al uit totaal op 38 dollar.(19 condensator en 19 openener)Dan kom je al in de buurt van de 49 euro.(incl.vervanging door de juwelier)(zie email ruud s. 27/3/08).
    Op zich valt mij die 49 euro nog mee,omdat ik in eerdere berichten op deze site al reperatie prijzen zag van de 150 euro(wim 24 feb).
    Mijn seiko laad ook slechter op en baal erg van seiko:nooit meer batterijen vervangen.(maar wel elke 4 jaar je condensator).
    Lastig vind ik nog steeds de betaling,ik vertrouw het allemaal niet zo,en betaal het liefst met acceptgiro.
    Weet iemand of er in nederland een shop is waar je die condensator set kan kopen of ben je dan toch op de juwelier aangewezen?

    Reply
  16. ruud schuitemaker 20 April 2008

    hallo.

    Ik heb een horloge met schroefjes dus niks geen opener. Bestelling uit amerika lag na het betalen met visa binnen 5 dagen in mijn brievenbus. Nu nog even wachten op een geestelijk(rustige handen) rustig moment om het horloge uit elkaar te halen. Moet geen orbleem zijn

    gr Ruud

    Reply
  17. diso 20 April 2008

    5 dagen ,dat is snel.en dat voor 19 $.
    Als het lukt lees ik het wel op deze site.
    Veel succes.
    gr.

    Reply
  18. Van der Hoorn 20 April 2008

    off-topic@diso: 38 dollar is ongeveer 24 euro. Dan kom je m.i. nog niet echt in de buurt van 49 euro.

    Reply
  19. Guy 21 April 2008

    Ook mijn horloge had geen opener nodig, slechts een kleine schroevendraaier om 4 schroefjes mee te openen. Als ik een opener had moeten kopen was ik er niet eens meer aan begonnen.

    Reply
  20. diso 22 April 2008

    Aan van de hoorn
    U heeft gelijk wat de wisselkoers euro/dollar betreft.
    Het zou dus op 24 euro uitkomen en niet 49 euro.
    gr. diso

    Reply
  21. George Hommes 21 June 2008

    Dag,

    “Bij toeval” en met veel interesse heb ik kennisgenomen van de ombouwkit, waarmee de Seiko kinetic voor niet te veel geld weer nieuw leven ingeblazen wordt. Ik ben daar heel blij mee, maar heb toch nog een vraag aan anderen die ook de condenator / batterij vervangen hebben.

    Van de nieuw set die ik heb geplaatst was de batteij vrijwel leeg, desalnietemin na lang schudden werkte het horloge wel. De eerste 20 uur met een 2-seconde interval en daarna verspringt de seconde wijzer normaal en loopt het klokje op tijd. Nu een week later komt de batterij indicatie echter nog steeds niet verder dan 5 seconden.

    Nu heb ik begrepen dat de nieuwe condesator een veel hogere capaciteit heeft. In mijn geval was de nieuwe batterij vrijwel leeg dus ik vraag mij af of anderen ook lang hebben moeten wachten voordat het max. niveau werd bereikt??
    En zo ja hoe lang duurde dat??

    Mij is voorts verteld dat grote Seiko dealers een snellader hebben waarmee de batterij eenvoudig en snel kan worden opgeladen.

    Voordat ik dat zou gaan doen wil ik graag weten of bij iemand anders de batterij na langere tijd alsnog op niveau gekomen is en de indatie uiteindelijk naar de 30 seconden is gegaan.

    Alvast hartelijk dank voor de eventuele reactie

    george

    Reply
  22. Guy 22 June 2008

    @George: Dat is (naar mijn ervaring) erg vreemd, mijn batterij was vol bij levering! Ik heb dan ook niets speciaals met snelladers of etc hoeven doen om de indicatie volledig aan te laten tonen.

    Reply
  23. George Hommes 26 June 2008

    Dag Guy,

    Hartelijk dank voor je reactie.
    Ervan uitgaande dat de condensator vrijwel ongeladen was, denk ik dat het hele gedoe hiermee te maken heeft. Ik concludeer dat de oplaadmechanisme vandeze Seiko wel goed werkt, maar door de veel grotere capaciteit van de batterij deze ook veel meer tijd nodig heeft om hm op te laden. Ik baseer dat op het feit dat sinds gisteren de baterijindicatie van 5 naar 10 minuten is verschoven. Dat vind ik hoopvol en verder is het natuurlijk verder afwachten.

    Reply
  24. Hans van Es 11 July 2008

    Ook ik heb er een met een defecte capacitor, hologe type 5m43 de reparatie bij de juwelier zoe 155,eur. gaan kosten ik heb geen creditkaart dus weet iemand een site in duitsland,nederland,belgie.dan kan ik het gewoon overmaken. de kit voor dit hologe zou dan een 30235mz moeten zijn. wie helpt mij om dit klokje weer betaalbaar aan de praat te krijgen?

    Reply
  25. ruud schuitemaker 11 July 2008

    Ik heb deze capacitor via het net in amerika besteld. ik wil er best als daar belangstelling voor bestaat een aantal gaan bestellen . Dan moeten de liefhebbers van de Seiko dat maar gewoon even bij me melden.

    Groet Ruud

    Reply
  26. George Hommes 17 July 2008

    Dag Ruud,

    Ik vind het een heel mooi streven dat je voor belangstellenden een gezamenlijk inkoop van capacitors wil doen, maar dat laat m.i. onverlet dat fabrikant Seiko met een officiele Sieko modificatie set eigenlijk aangeeft dat haar Kinetics laat ik zeggen een onvolkomenheid heeft wat betreft het ontwerp.
    Met andere woorden ik ben van mening dat de Kinetic klant ervan uit mag gaan dat hij van diens horloge laten we zeggen jarenlang plezier heeft. Dat is in te veel gevallen nou juist niet het geval. Wat mij betreft zou Seiko aansprakelijk gesteld moeten worden voor de levering van een inferieur product. Dat lijkt me iets wat je (ook) gezamenlijk zou moeten doen.

    Overigens de wijze waarop Seiko Nederland haar klanten naar de juwelier stuurt om daar service tegen hoge kostprijs te krijgen deugt natuurlijk niet. (vervangingsset 20 euro tegen ca 160 euro servicekosten is ronduit schandalig!)

    Van een emailreactie “Wij vinden het fijn om te horen dat uw horloge weer prima werkt” en dan zwijgt men in alle talen op mijn vraag “af of er soms sprake is van productiefout, dan wel een voor SEIKO bekend probleem voor juist net dit type horloge” eveneens geen enkele reactie.

    Kort en goed:
    wie voelt er voor om gezamenlijk ten strijde te gaan naar Seiko nederland alsook richting Japan?

    Reply
  27. ruud schuitemaker 17 July 2008

    helemaal mee eens. Heb Seiko in de eerste plaats gebeld, deze ontkende dat er een probleem was met deze horloge,s en dat het vervangen van de capacitor mormaal onderhoud was.

    Maar als er maar genoeg mensen zijn die gaan protesteren, doen ze er misschien wel wat aan. Maar we weten allemaal hoe de Nederlander is, we gaan niet zo snel met allemaal protesteren. Het moet dus komen van het individu.

    Gr Ruud

    Reply
  28. Harry 21 July 2008

    Ook mijn kinetic (gekocht eind maart 2000) leek plotseling een veel lagere condensatorcapaciteit te hebben (kinetics werken met een condensator i.p.v. een accu, die zou te snel versleten zijn!)

    Even bewegen laat hem al gauw de “30-seconden”-lading zien, terwijl bij dan afdoen, het horloge binnen een etmaal stilstaat.
    In het begin heb ik hem eens 3 etmalen zo laten liggen en toen was hij nog niet eens half leeg…
    Ik denk dat het probleem wordt veroorzaakt door de fysieke bouwwijze van de -waarschijnlijk electrolytische- condensator: een gigantische capaciteit (uitgedrukt in dit geval, waarschijnlijk in millifahrads of mogelijks zelfs tienden van een fahrad, wat electrisch gezien een gigantische capaciteit is.

    Maak maar eens eens een electronisch apparaat open en zie dat de daar aanwezige z.g. electrolytische condensatoren een veel kleinere capaciteit (uitgedrukt in bijv. “1000 microfahrad”) hebben en tegelijkertijd veel groter afmetingen bezitten.
    Kennelijk zijn een enorme electrische capaciteit en miniaturisatie (om hem in een relatief klein en overigens volgepropt horloge te krijgen) slecht verenigbaar en weet Seiko dit ook drommels goed!
    Want een electrolytische condensator bevat immers een z.g. “electrolyt” een VERGANKELIJKE chemische stof, net zo vergankelijk als de stoffen in accu’s…die bij zeer vergaande verkleining, gepaard gaande met gelijkblijvende of zelfs fors hogere electrische capaciteit, mogelijk snel tot defecten of andere fatale problemen leidt.
    Het zou interessant zijn om deze -waarschijnlijk juiste!- visie ook in hun ontwerptekeningen- en rapporten te lezen, maar die zijn natuurlijk niet toegankelijk …

    Als dit echter waar is, kun je wel degelijk van misleiding spreken, omdat gesuggereerd werd dat NOOIT meer het horloge voor een energiebronwisseling uit elkaar zou hoeven.
    Bovendien zijn al die nu kapotte kinetics voor veel geld gekocht: beduidend duurder dan andere, zelfs TOP-horloges!!
    We zijn/waren immers ook vertrouwd met de aloude mechanische automaten die bij normaal gebruik doorgaans veel langer stand hielden…?! en knoopten aan die ervaring ons vertrouwen in de zeer lange -misschien wel levenslange!- werking van de kinetics vast!!

    Harry

    Reply
  29. Guy 21 July 2008

    @Harry: Ik heb ondertussen de kinetics en quartz horloges achter me gelaten en ben tegenwoordig druk in de weer met die ouderwetse mechanische automaten. Seiko heeft ondertussen redelijk voor me afgedaan.

    Reply
  30. diso 21 July 2008

    Consumenten gids juni 2008 Rubriek:stekeligheden.:
    Tijd is yen.
    A.Duran uit R. wil haar Seiko horloge laten repareren.Ze zegt erbij dat het vermoedelijk de condensator is,want het euvel kent ze van een ander exemplaar.Seiko zegt dat de reperatie E129- moet kosten-een koopje-maar maakt er na wat heen en weer praten E79 van.
    Mevr.D. gaat naar een andere reparateur.Die besteld een nieuwe condensator bij Seiko,monteert het onderdeel en rekent E25-.Het horloge werkt perfect.Seiko verklaart desgevraagd dat vervanging van alleen de condensator vaak niet afdoende is en daarom oudere horloges meteen van een nieuw uurwerk te voorzien.
    Je kunt natuurlijk ook de klant laten kiezen.

    Reply
  31. George Hommes 22 July 2008

    Dag Harry en Ruud en anderen uiteraard,

    Harry ik kan niet oordelen over jouw technisch verhaal,(ga er overigens onmiddellijk vanuit dat het klopt) maar jouw conclusie dat de Seiko’s eigenlijk veel te duur zijn voor de “veronderstelde kwaliteit” deel ik volledig. Inderdaad is de gemiddelde automaat (gewoon mechanisch dus) gewoon en goedkoper, en betrouwbaarder en werkt veel langere duur. Terwijl daarbij de service van Seiko NL dus ver onder de maat is!
    Eigenlijk wordt je niet alleen opgelicht maar probeert Seiko ook (in ieder geval Seiko NL)nog van een klaarblijkelijk slecht product een slaatje te slaan en wat men dan Service durft te noemen!(zie ook voorbeeld stekeligheden van de consumentenbond)
    Ja Ruuud je voelt hm al ik hang niet de gedachte aan dat het een zaak van het individu is, integendeel waarom zou er een consumentenbond zijn, ANWB, ver. eigen huis en ga zo maar door.
    Ik ben ervan overtuigd zodra Seiko te (veel-)slechte reclame krijgt men zich nog wel zal bedenken de klant op deze wijze te behandelen.

    Wat mij betreft zou je je wel moeten groeperen en gezamenlijk richting Seiko NL en Japan ten strijde moeten trekken.
    Hoewel ik er geen belang bij heb hoor inmiddels loopt mijn Kinetic weer, maar niet tegen de woekerprijs van Seiko en juweliers in het land. Dus Seiko NL ga zo door en de (potentiële) klanten vinden absoluut een beter alternatief!!

    Reply
  32. p.notenboom 24 July 2008

    Ha die Diso.
    Leuk stukje van jouw hand.(Stekeligheden cons.bond)Dat maakt veel duidelijk zeg.
    Wat dat bericht betreft over mechanische automaat ben ik het niet eens.Deze zijn dan wel veel goedkoper maar hebben ook maar een korte loopduur en staan na 24-36 stil.Schiet je niet veel mee op.
    groet peter

    Reply
  33. Herman Visser 1 September 2008

    Is het wel verstandig om een Seiko Kinetic Horloge te kopen,want mijn vrouw wil hem voor mijn verjaardag geven.

    Groeten Herman

    Reply
  34. Guy 2 September 2008

    @Herman: Ik geloof dat de huidige generaties Kinetics prima functioneren, als ik de verhalen op fora zo lees. Het gaat om de eerste paar versies waar we hier over klagen.

    Reply
  35. Kees de Leeuw 25 September 2008

    Ikhen een 5m22, uit ongeveer 1992, laadt nog steeds prima op, bij normaal gebruik altijd 30 sconden voorraad. Hij liep altijd goed gelijk )minder dan 1 minuut per jaar correctie)+ maar nu begint hij meer achter te lopen. Komt dit meer voor ?

    Reply
  36. diso 26 September 2008

    @kees de leeuw:na alle verhalen over kapotte condensators ben jij wel een positieve uitzondering,wat een geluk,misschien heeft hij een schoonmaakbeurt nodig?.En minder dan 1 min.correctie was heel goed.
    Mijn seiko kinetic uit 2002 loopt max -15 sec per 1/2 jaar achter dat is een prachtig resultaat voor een horloge met een uurwerk.
    Vandaag mijn seiko kinetic bij de reperateur(juwelier) opgehaald.
    (10 dg.geleden hield mijn seiko ermee op na 6 jr en 6 mnd-dat hij minder energie opsloeg was merkbaar omdat de indicator niet verder kwam dan 20 sec.dit begon na cica 5 jr-niet temin heeft hij nog goed doorgelopen tot voorkort).Er zat een condensator in met 14 dg energie opslag en dat is NU met de nieuwe condensator 6 mnd maximaal.
    Kosten 45 euro dit is incl. nieuwe pakking.Volgens juwelier gaat deze condensator langer mee dan de vorige maar de praktijk zal het leren.
    Voorlopig ben ik blij dat ik weer een “verbeterde” seiko terug heb.
    vr.gr.diso

    Reply
  37. p.nooteboom 1 October 2008

    @diso
    Ik zit in het zelfde schuitje.Mijn seiko heeft ook een defecte condensator.Kan hem bestellen in VS lage doller,maar ik moet net als @diso ook een opener bestellen om de achterzijde te openen(dit is een speciale deksel zonder schroeven).Dus uitendelijk ben ik met de reperatie voor 30 euro via de juwelier nog het beste uit.
    Leuk dat er eerst een 14dgs condensator inzat en dat er nu een 6 mnd”s condensator ingezet is.
    gr.peter

    Reply
  38. Peter-Paul 4 October 2008

    Ik heb vandaag de 3023.5mz geplaatst, zonder het caliber te verwijderen. Dit gaat prima, je moet wel uitkijken om het tandwiel niet te beschadigen. Na 5 minuutjes zit hij nu al op 20 min capaciteit, prima dus.

    Ik voel aan de ene kant wel om Seiko hier aansprakelijk voor te stellen, aan de andere kant zijn het horloges die inmiddels ruim ouder zijn dan 5 jaar. Ik zou er niet zo’n probleem van maken. Voor 16 euro ben je klaar.

    Reply
  39. Kees de Leeuw 9 October 2008

    Een correctie op mijn vorige post, mijn kinetic was van 1996, inmiddels is er via de juwelier voor 37,50 een nieuwe condensator in gezet. Ik denk dat seiko een bepaald bedrag rekent, en dat de prijs die je als klant betaalt verschilt per juwelier

    Reply
  40. Peter 30 November 2008

    Bij mij is de condensator al twee keer vervangen. Dit werd kostenloos gedaan door Seiko.
    Het gaat om een 5M43.
    Een paar maanden geleden had ik weer problemen met dit horloge en toen was de optie uurwerk vervangen a €300. Dat dacht ik toch niet!
    Het horloge heb ik toendertijd aangeschaft om nooit batterijen te moeten laten vervangen, maar al 2 x een condensator en nu zeker voor €300 een nieuw uurwerk laten plaatsen?
    Het horloge heb ik nu rond de 15 jaar en loopt uitstekend. Beetje service van Seiko zou zijn dat ze de 5M-serie kostenloos zouden voorzien van een nieuwe condensator.

    Intussen is ook mijn veiligheidssluiting kapot.
    Zijn deze ook los te bestellen?

    Groeten, Peter.

    Reply
  41. Vincent 9 December 2008

    Ik wil een Kinetic kopen (heb nu een Seiko mechanische automaat..doet het na 18 jaar nog steeds prima)
    vraagje:
    Vanaf welk jaar hebben de Kinetic`s geen last meer van bovenstaande ellende?

    Reply
  42. Teun 23 December 2008

    Teun,
    Ik heb ook een Seiko Kenetic, gekocht in december 2001, prijs ca. 1.200,– gulden. Ik heb nog nooit problemen gehad met de batterij of het automatisch opladen. Wel heeft het horloge een stalen band met aan de binnenkant een rubberband. De rubberband houdt de stalen schakels vast. Nu is voor de 2e maal in 7 jaar de rubber eindbevestiging doorgesleten en is het horloge niet meer te dragen. Desgevraagd deelt Seiko Nederland nu doodleuk mee dat er voor dit type geen nieuwe band te leveren is. Ik weet nu zeker dat ik geen oplaadproblemen meer kan krijgen met mijn Seiko, want die moet voor altijd in de kast blijven liggen.

    Reply
  43. Guy 23 December 2008

    @Teun: Je kunt kijken of je zo’n band nog op eBay kunt krijgen. Ik heb voor de Seiko van een vriend, waar officieel via Seiko ook geen onderdelen meer voor waren, daar nog een rubber band kunnen regelen.

    Reply
  44. Mr. Ed 6 January 2009

    Hallo Guy, kun jij me vertellen hoe je aan die rubberen band bent gekomen? – ik heb hier een kinetioc van ‘t zelfde type als op bovenste plaatje, en heb ook een band nodig. Voel overigens veel voor totale revisie van ‘t klokje, kan wel aanbeveling voor goed reparatie adres gebruiken…. Zo’n horloge is toch vooral een emotioneel ding, toch….?

    Reply
    • Guy 10 January 2009

      Ik heb op eBay internationaal gezocht (dus niet alleen NL) op het type nummer van het horloge en de woorden ‘rubber strap’, zo kreeg ik meteen een hele hoop hits.

  45. Bouwie 22 March 2009

    Ben zelf ook fan van een Seiko (nsaamziek?)
    Echter mijn ervaring met mijn Sportura van (toen nog) boven de 1.000 gulden was dat hij er na vier jaar mee ophield.
    Batterij leeg denk je dan, dus op naar de juwelier.
    Kreeg echter de melding terug dat het loopwerk overleden was.
    Ik gebruik dit horloge echt alleen voor netjes en in het weekend en verder ligt hij netjes opgeborgen in zijn doosje (was ook te zien aan het ontbreken van extreme gebruiksporen)
    Seiko zei echter “de garantie is verlopen” dus er moest 100+ euro betaald worden om de boel weer aan de gang te krijgen.
    Viel me zwaar tegen van Seiko en van zo’n duur horloge.

    Bouwie.

    Reply
  46. Herman 26 March 2009

    Ook mijn Seiko met een 5M43 condensator gaf na 8 jaar trouwe dienst de pijp aan Maarten. Wijs geworden op deze site, eerst maar eens een kostenopgaaf gevraagd bij mijn Seiko leverancier in Leeuwarden. Voor € 35,00 heeft deze een onderhouds beurt uitgevoerd en een nieuwe condensator geplaatst. Mijn Seiko loopt nu weer als een trein. Toch ben ik het met de vorige sprekers eens dat de service van Seiko onder de maat is.

    Reply
    • Eric Martijnse 7 April 2009

      Hallo Herman,
      Kan ik ook de naam enz. van die zaak in Leeuwarden krijgen?
      Ik heb een 5M42.
      Bvd

      Eric Martijnse

  47. Richard 1 April 2009

    Beste Herman, Zou je kunnen vertellen welke leverancier dit was in Leeuwarden?
    Ik woon zelf in Gouda en heb daar bij Siebel geinformeerd. Mijn horloge (3M22)zou worden opgestuurd. Tot €50 euro wordt deze dan automatisch gerepareerd. Als het daarboven ligt zou dat dus flink te duur zijn, maar als ik het dan niet laat repareren ben ik wel €10 onderzoekskosten kwijt…

    Reply
  48. Eric 14 April 2009

    Ik heb een 5m22 gekregen, maar doet het niet.wat kan ik het beste doen.

    Reply
  49. Hanneke 14 July 2009

    Ik heb ook een seiko gekocht net als jullie allemaal ongeveer 10 jaar geleden. Na een jaar of 4 deed hij het niet meer. Ik heb hem nog steeds maar draag sinds die tijd eigenlijk geen horloge meer. Ik vind de service die ik ontvangen heb van seiko en mijn juwelier waardeloos. de juwelier zei dat ik een nieuwe band kon kopen want die was ook naar de vaantjes voor 125 gulden en voor 250 gulden het horloge laten maken. het had 550 gulden gekost dus dat vond ik te duur. Het gratis opsturen kwamen ze pas mee toen de garantie verlopen was. Ik neem nooit meer een seiko. Het was zonde geld.

    De rubber band vind ik nergens voor de dames variant. ik ben gelukkig zelf goudsmid geworden dus hoef ik nooit meer naar de juwelier:P

    Reply
  50. Thinh 21 July 2009

    hallo.Ik ben opzoek een sluiting voor mijn horloge zijn type is; seiko kinetic 835384, als u die ondedelen nog hebt,laat me even weten.

    met gr van Thinh

    Reply
  51. JJ 6 August 2009

    @Guy: Leuk om te zien dat een topic als dit nog zo lang doorgaat 🙂

    Ben zelf ook teleurgesteld in Seiko, nadat mijn nieuwe SKX007 Automatic (via eBay gekocht, dat wel) tussen de 6-10 minuten per dag (!) te snel liep. Ook na (kosteloze) regulatie door de horlogemaker van de verkoper. Heb uiteindelijk mijn geld teruggekregen én de verkoper ook de Jubilee bracelet verkocht die ik al had aangeschaft voor het horloge.

    Het is misschien stom maar één zo’n misser en je hebt meteen genoeg van het merk. Het duurt wel even voordat ik het aandurf een horloge met 7s26 kaliber te kopen.
    Dit geval toont overigens ook aan dat verkopers via eBay vaak beter te vertrouwen zijn dan die in de winkelstraat. Daar krijg ik mindere service, terwijl de prijs enkele keren hoger ligt.

    Reply
    • piet 2 October 2010

      Hallo

      Ik heb zelf een skx007 en loopt perfect.(ongeveer 50 sec voor)
      Het is een zeer degelijk caliber en loopt altijd.
      Collega heeft dit soort duiker met hetzelfde caliber sinds 1977 om.
      Loopt nog steeds maar klokkie ziet er niet meer uit.

  52. George Homems 27 December 2009

    Vorig jaar in maart meldde dat mijn de capacitor / batterij / condensator vervangingset al vanaf het begin bij plaatsing geen capaciteit had. Nu na ruim 1.5 jaar begeeft deze het langzaam aan, de gangreserve is nu nog maar 5 seconden dus binnenkort “einde oefening” Daarom zojuist heb ik opnieuw een mailtje naar Seiko NL gezonden en wacht nu af wat de eventuele service zal inhouden.
    Ik houdt jullie op de hoogte of het “NOOIT MEER BATTERIJEN VERVANGEN” wordt of NOOIT MEER EEN SEIKO”wordt.
    Het zal me benieuwen,
    groet George

    Reply
  53. George Hommes 6 February 2010

    Inmiddels is het me duidelijk geworden dat Seiko NL voor het vervangen van de capacitor gemiddeld tussen de 40 en 60 euro rekent. Vermoedelijk berekenen de juweliers daaroverheen een opslag voor het versturen enz.

    Hoe dan ook ik kan Seiko juwelier Wiebe Woudstra – Hoofdstraat 45 te Gorredijk (frl) tel. 0513 461626 (eigen reparatie) aanbevelen, deze berekent hiervoor 45 euro voor.

    En als je het zelf kunt en wilt doen ga dan naar onderstaande Italiaans site om voor 7.50 euro een accu te bestellen.

    http://www.swissforniture.com/catalogo.asp?cat=31

    Succes er mee
    George Hommes

    Reply
  54. rico 14 April 2011

    ik heb in 2003 ook een seiko acutura kenetic gekocht en die was ook na 2 jaar
    er mee op gehouden laad ook niet meer op loopt even de dan stop hij weer de accu schijnt dood te zijn ik had beter een normale seiko sportura kunen kopen met gewone baterij die gaat 5 jaar mee en kost
    3,50 nu moet ik bij de bijen corf 130 euro min betalen want het kan ook duurder uivalen zeg ze er nog bij mooi niet .koop noot een keneic want ze bedonderen de boel

    Reply
  55. Ria van den Bosch 4 May 2011

    ik heb destijds 1 vd eerste kinetics gekocht bijna 1000 gulden. al 3x rubberband vernieuwd draag hem iedere dag. nu is mijn bandje bijna doorgescheurd en word niet meer gemaakt. het is rubber met metaal erin vastgemaakt. zonde van zo’n duur horloge dat het niet te rapareren valt. ik zou graag goede raad van iemand willen ontvangen. horloge is via iemand (inmiddels overleden) die bij seiko werkte, gekocht en gerepareerd. ik wacht gaarne op goede raad of bandje.

    Reply
  56. Hugo Walg 25 February 2012

    Nu het volgende probleem: ik heb in 2003 een Seiko Arctura gekocht waarvan sinds kort de chronograaf het niet meer doet. Het probleem begon met de situatie dat het moeite kostte om de chronowijzer weer op 0 te zetten. Hij bleef vaak op 11.45 of 12.15 uur staan. Je moest dan echt doordrukken. Nu doet de chronograaf niets meer. Via de juwelier (Strego) naar Seiko laten opsturen. Zou €225,- moeten kosten. Ja hallo, dat doe je natuurlijk niet. Maar wie weet hoe ik aan de onderdelen van het chronograaf-mechanisme kan komen? Ik kan op Internet niets vinden. groet, Hugo

    Reply
  57. Theo van Nes 25 January 2013

    Hallo, ik heb een heren horloge seiko kinetic van 1999 met stalen en rubberen band nu is mijn sluiting gescheurd en niet meer te repareren .
    Er is bij seiko niet meer aan te komen, is er iemand die nog zo’n sluiting ergens heeft liggen.
    Horloge loopt perfect.
    Graag reacties .

    Gr. Theo

    Reply
  58. Nabie 4 February 2014

    Allen,
    Anno 2014 heb ik ook hetzelfde euvel met de Seiko Kinetic Velatura (5D44-0aa0).
    Condensator van de ene op de andere dag na 6 jaar dienst overleden en dat terwijl ik dat ding gekocht had om nooit meer batterijen te vervangen? Oplichting eerste klas….

    Ga ook een mailtje naar Seiko Nederland sturen en kijken wat ze aanbieden..
    Mocht dit op een fiasco uitlopen… nooit meer een Seiko voor mij… En dat terwijl ik altijd een trouwe fan van Seiko horloges geweest ben…

    Reply

What do you think?