Nieuwe avatar in low-polygon style

Een nieuw jaar, dus ook een nieuwe look...

Na een jaar lang m’n Polaroid selfie als avatar te gebruiken moest ik weer eens een nieuwe hebben. Normaal betekent dat een paar uurtjes met flitsers en m’n spiegelreflex kloten, maar ik was eigenlijk toe aan iets creatievers dan een usual headshot.

Toen ik dit effect van Polygon zag was ik meteen verkocht. Polygon is een gamingwebsite die op z’n about pagina profielfoto’s van alle schrijvers heeft in, hoe toepasselijk, low-polygon style. Polygons zijn tweedimensionale figuren zoals vierkantjes en driehoekjes; karakters in computerspellen worden gemaakt met 3d modellen die uit een moza├»ek van polygons bestaan. Oude 3d spellen hadden nog niet zoveel rekenkracht ter beschikking en konden daarom maar weinig polygons gebruiken: daar komt de typische low-poly look vandaan. Gaming retro, maar ook weer niet zo retro als de 8-bit look dus.

Polygon About

Het effect zag er tof uit en kon niet zo heel lastig te bereiken zijn. Ik wou het eerst helemaal met de hand doen, maar gelukkig vond ik al snel de Triangulate Image app op Behance. Laad een foto in de app, zet puntjes op alle plekken waar een hoekpunt moet komen, en de app genereert automatisch een gekleurde mesh. Een stuk handiger dan elk driehoekje met de hand moeten maken in Illustrator.

b181f1784e305197b85d2feb64449c31

Als foto nam ik een ava van vorig jaar die ik niet zo heel lang gebruikt heb, en na een uurtje puntjes klikken was ik al een heel eind gekomen:
workinprogress-part1

Je ziet hier goed waar veel detail terechtkomt: rond ogen, neus, mond en oor staan veel meer puntjes dan de rest van mijn gezicht. Dat is niet helemaal in de spirit van low-poly zoals het vroeger echt was, maar als je op deze plekken te weinig polygons gebruikt ben je als persoon niet meer herkenbaar. Die loze puntjes in de achtergrond waren geplaatst om de mesh minder lelijk te maken, zodat ik iets makkelijker in de volgende stap kon zien hoe het resultaat ging worden.

De mesh op basis van die puntjes en het gekleurde resultaat:
workinprogress-part2

De kleuren worden door de app automatisch bepaald door de gemiddelde kleur te nemen van alle pixels in een vlakje; op sommige plekken zie je dat best wel mis gaan. De plukken haar op m’n voorhoofd bijvoorbeeld kleuren een volledig driehoekje donker. De gekleurde mesh ging daarom nog even door Illustrator heen voor wat kleuraanpassingen en het gebroken Polygon effectje:

illustrator

En werd als laatste in Photoshop nog gecombineerd met een gradient van de oude huisstijl kleuren van Style over Substance (linksonder een zachte cyaan tint, rechtsboven een zachte magenta tint), en voila:

avatar-2015-medium-size-1000

Mijn nieuwe ava voor dit jaar is af!

    Reacties