Een jaartje geleden las ik op de blog van Ron Gilbert de volgende quote over de Pirates of the Carribean films:
[…] when the latest trailer for the new Pirates of the Caribbean movie comes on and I’m thinking to myself, “Hey, I’ve seen this before… no… I’ve played this before… no… I’ve designed this before!” I’m thinking “This is the Monkey Island Movie!” Yeah, they kind of screwed up his beard, but that’s LeChuck, and let’s be honest, if I’d thought of the squid tentacles for a beard, I would have done that.
Een goed punt, dacht ik toen ik dat las. Pirates 2 voelde inderdaad aan alsof ik Monkey Island, een van de uber-gaafste adventure games ooit gemaakt, opnieuw aan het spelen was. Disney was duidelijk een schandalige plagiaatpleger! Maar nu lees ik in een interview met Tim Schafer, een andere Monkey Island ontwikkelaar, het volgende:
A lot of the games come from the idea of a theme parks after hours—you’re loose in this fantasy world, but done much better. I think Monkey Island, Ron will always tell you, came from the Disneyland ride Pirates of the Caribbean. He wanted to jump off the boat and run around Pirates of the Caribbean. That’s very close to a theme park fantasy world, especially Disneyland – more narrative-based rides, not just thrill rides, the more atmospheric, “transport-you-to=another-world” rides. I think those types of rides are very closely tied to games.
Juist… ik denk dat Gilbert dan eigenlijk gewoon niks te zeiken heeft.