Samen met Thomas heb ik anderhalve maand geleden een fotoshoot gehouden voor de Introductie Kommissie van de Universiteit Twente van dit jaar. Met z’n afstuderen (slechts een 9 cum laude) als kleine afleiding duurde het even voor we aan nabewerken toekwamen, maar we hebben vandaag een goeie dag eraan geklust en het is een fraaie set geworden! Ik heb m’n favorieten even uitgekozen om hier te showen, Thomas heeft hetzelfde hier gedaan. Je kunt ze ook als een grote slideshow openen.
Waarom een hele dag nabewerken? Omdat er nog zoveel uit een foto te halen valt als je er even mee speelt… Hieronder zie je links hoe de foto uit de camera kwam, rechts wat we na een dagje stoeien ervan maakten:
Leuk om die vergelijkingen zo naast elkaar te zetten, heb je dat direct kunnen exporteren uit LR of zelf moeten klussen?
Natuurlijk zijn de gezichten veel mooier dan bij de standaard output, maar ben ik nou zo gek dat ik de kleuren van de omgeving en kleding veel te donker en flets vind op de bewerkte foto’s? Juist de kleurrijke graffiti-achtergrond komt m.i. veel minder mooi uit en de donkere tint geeft het een bepaalde somberheid, die niet echt gepast is bij het doel van deze foto’s.
Ik vind de roze muur er mooi uitspringen. Maar ik vind het ook jammer dat er veel warmte uit de foto’s gehaald is!
Mijn favo is trouwens de zwart/wit foto, waarin iedereen echt een beetje een eigen karakter heeft.
Van de rest is het uitzicht vanaf de Hogekamp(?) wel heel gaaf.
@Thomas: Zelf klussen, maar het was 10 seconden werk. Screenshot maken van een Y view in Lightroom en dan de helft van de ene foto over de andere knippen en plakken.
@Rik & Robert-Jon: ‘t is natuurlijk een kwestie van smaak, maar warmte uit de shots halen was juist het doel van de bewerking. Het idee achter die set was een donkere industrial omgeving met bijpassende belichting en een coole sfeer – gelukt, imho 🙂
Als het een blije happy happy set had moeten worden hadden we ook een andere locatie gekozen.
@Rik, we hebben gekozen voor industrial omgeving (oude fabriek met graffiti) en daar past naar mijn mening de blauwige, wat killere en contrastrijkere nabewerking beter bij.
@Robert-Jon, die zwart-wit foto vind ik ook erg gaaf, zo jammer dat tijdens de ‘individuele shoot’ was van 1 van de commissieleden waardoor die er dus niet op staat.
Dat viel me al op ja, dat er maar 5 man op stond. Jammerjammer.
Voor een industriele sfeer gaan is een keuze, daar kan ik wel in komen. Maar er blijft iets wringen. Waarom de felgekleurde chokers? Waarom lachen de dames allemaal?
De zwart/wit foto maakt de leden afwezig en onpersoonlijk (op een even onpersoonlijke achtergrond), wat een bepaalde spanning opwekt: “wie zijn dit?”
Op de graffity-foto’s daarentegen zie ik goed verzorgde, charmante en betrokken personen tegen een kille, verwaarloosde achtergrond. Daar kan ik nog niet helemaal in komen.
Contrast 🙂
@Robert-Jon. Je hebt daar zeker een goed punt. Om het plaatje passender te maken had de kleding ook wat rauwer kunnen zijn. Hoewel dat misschien beter was geweest, was dat voor deze shoot niet geschikt omdat de personen zelf er wel gewoon ‘representatief’ uit moesten zien.
een shoot met industrial gevoel zou m.i. best i.c.m. de felle en kleurige achtergrond kunnen. Industrial betekent toch niet hetzelfde als verwaarloosd? Het is meer urbaan, iets wat best leuk is voor Enschede 😛